Nu de Belastingdienst vanaf januari 2025 zal handhaven op schijnzelfstandigheid is dat aanleiding voor zorgorganisaties en zzp’ers scherper te kijken naar de aard van hun arbeidsrelatie. De maatregelen die sommige werkgevers aankondigen geeft op dit moment aanleiding tot onrust onder vaste werknemers.
De handhaving door de Belastingdienst heeft te maken met de Wet DBA. Er wordt gekeken of een zelfstandige echt als zodanig werkt of eigenlijk als werknemer werkzaamheden verricht. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren maar als werknemer inzetten, kunnen een boete en naheffingen krijgen (met terugwerkende kracht tot 1 januari 2025) voor de premies loonbelasting en sociale verzekeringen.
Veel onrust
FBZ krijgt op dit moment veel signalen van vaste werknemers. Bijvoorbeeld kondigen organisaties aan per 1 januari 2025 direct te stoppen met de inhuur van zzp’ers, soms zelfs met de mededeling dat er geen sprake van kan zijn dat zzp’ers in vaste dienst genomen kunnen worden, en zonder zorg te dragen voor een goede bezetting. Werknemers maken zich grote zorgen dat hun werkdruk nog verder toeneemt doordat het werk dat nu door zzp’ers gedaan wordt, ook op hun schouders terechtkomt. Wat FBZ betreft is het mede de verantwoordelijkheid van de werkgever om te zorgen dat je als werknemer duurzaam inzetbaar blijft. Dat betekent dus dat hij moet zorgen voor een behapbaar werkpakket zonder een structureel te hoge werkdruk.
Raad en daad
FBZ en de beroepsverenigingen staan klaar voor leden met arbeidsrechtelijke vragen of kwesties. Veel verenigingen bieden hun leden binnen het lidmaatschapspakket de dienstverlening van FBZ Rechtshulp aan. Zorgprofessionals zien op het overzicht op https://www.fbz.nl/rechtshulp/ of ze bij FBZ of hun vereniging terechtkunnen.