Privacy statement
FBZ neemt je privacy serieus. In dit privacy statement lees je welke persoonsgegevens wij ontvangen en voor welke doeleinden wij deze verwerken, hoe wij met deze persoonsgegevens omgaan en welke rechten je hebt.
Inleiding
Dit privacy statement heeft betrekking op de statutaire activiteiten van werknemersorganisatie FBZ (“wij” of “ons”), gevestigd aan de Mercatorlaan 1200 te Utrecht, ingeschreven in het register van de Nederlandse Kamer van Koophandel onder nummer 30201486. Wij zijn verwerkingsverantwoordelijke voor de persoonsgegevens die wij van onze leden ontvangen en verwerken. Dit staat omschreven in het Reglement Verwerking Persoonsgegevens.
FBZ stelt zich ten doel de collectieve sociale, economische en maatschappelijke belangen te behartigen van leden (zorgprofessionals) van de bij haar aangesloten verenigingen en de leden van de aangesloten verenigingen, werkzaam in de gezondheidszorg en daaraan gerelateerd (wetenschappelijk) onderwijs en onderzoek, waaronder mede begrepen het behartigen van de belangen van haar leden als belanghebbenden bij een bedrijfstakpensioenfonds, een en ander in de meest ruime zin van het woord.
FBZ streeft haar doel na met volledig respect voor de autonomie en de eigen identiteit van de aangesloten verenigingen, doch bevordert het voeren van een gezamenlijk overeenstemmend beleid door de aangesloten verenigingen.
FBZ tracht haar doel te bereiken door:
- Het onder andere vertegenwoordigen van de door de aangesloten verenigingen gerepresenteerde groeperingen in een (georganiseerd) overleg met werkgevers en/of verenigingen van werkgevers, het op verzoek van een of meer aangesloten verenigingen aangaan van collectieve arbeidsvoorwaardenregelingen;
- Het bundelen van volledige rechtsbevoegdheid bezittende, verenigingen van beroepsorganisaties, werkzaam in de gezondheidszorg en (wetenschappelijk) onderwijs en onderzoek;
- Te fungeren als overlegorgaan en orgaan van onderlinge samenwerking tussen de bij haar aangesloten verenigingen;
- Het verwezenlijken van een doeltreffende vertegenwoordiging van de bij de aangesloten verenigingen daarvoor in aanmerking komende organen;
- Het (doen) verlenen van diensten aan de leden van de aangesloten verenigingen, een en ander voor zover:
o De leden werkzaam zijn in dienstverband;
o FBZ hierover aanvullende schriftelijke afspraken heeft gemaakt met de aangesloten vereniging waarvan de persoon die gebruik wil maken van die diensten, lid is en alles wat met bovenstaande verband houdt, dit alles in de meest ruime zin van het woord.
Wij benadrukken dat je er als zorgprofessional op kunt vertrouwen dat wij zorgvuldig en veilig met persoonsgegevens omgaan. Wij zijn ons hiervan bewust en zorgen dat de privacy gewaarborgd blijft onder meer door maatregelen op het gebied van informatiebeveiliging, dataminimalisatie, en transparantie. In dit beleid beschrijven wij welke (categorieën van) persoonsgegevens wij verzamelen en verwerken, voor welke doeleinden wij dat doen, hoe wij met persoonsgegevens omgaan en welke rechten zorgprofessionals hebben in dat kader.
Welke persoonsgegevens verzamelen en verwerken wij?
Een persoonsgegeven is ieder gegeven, dat een natuurlijk persoon (direct of indirect) kan identificeren. Een persoonsgegeven kan een naam of telefoonnummer, maar bijvoorbeeld ook een e-mailadres zijn. De aangesloten verenigingen verzamelen en verwerken de Persoonsgegevens van hun leden. Zij delen een beperkt deel van deze Persoonsgegevens (zie 4.2) met FBZ teneinde FBZ in staat te stellen invulling te geven aan haar statutaire doelstellingen. Voor de meeste bij FBZ aangesloten verenigingen geldt, dat zij leden hebben die zowel in loondienst zijn als werkzaam zijn als vrijgevestigde beroepsbeoefenaar. De verenigingen delen gegevens van specifieke groepen leden met FBZ. Het gaat dan om categorieën van Persoonsgegevens van leden die:
- In loondienst zijn, en
- Onder cao’s vallen waarvoor FBZ namens de aangesloten verenigingen de onderhandelingen voert met werkgevers(organisaties), en/of
- Gebruikmaken van individuele juridische dienstverlening indien de vereniging daarvoor met FBZ een aanvullende dienstverleningsovereenkomst heeft.
Het betreft leden onder de volgende cao’s (januari 2024):
- Eerstelijn Fysiotherapie*
- Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)
- Gehandicaptenzorg
- Human Total Care (HTC)
- Jeugdzorg
- Kraamzorg
- Nederlandse Universiteiten
- Universitair Medische Centra (UMC)
- Verpleeg-, Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT)
- Ziekenhuizen
* Dit geldt vanaf het moment dat deze cao door de betreffende partijen ondertekend is.
Wij vragen uitsluitend categorieën van persoonsgegevens op die noodzakelijk zijn om invulling te geven aan onze doelstellingen voor het behartigen van de werknemersbelangen. Wij ontvangen van de aangesloten verenigingen de volgende persoonsgegevens, indien bekend en beschikbaar:
- Voorletter(s)
- Voornaam
- Tussenvoegsel(s)
- Achternaam
- Postcode (zonder huisnummer en woonplaats)
- (Privé) e-mail
- Naam werkgever
- Cao
- Lidmaatschapsnummer beroepsvereniging
Deze gegevens ontvangt en verwerkt FBZ ook indien er aanvullende afspraken zijn gemaakt als beschreven onder 4.1.4.
Voor welke doeleinden verwerken we persoonsgegevens?
Wij ontvangen en verwerken de voornoemde persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:
- Het voeren van een ledenadministratie van en ten behoeve van het realiseren van de voornoemde statutaire doelstellingen van FBZ.
- Voor elektronische en schriftelijke communicatie met de leden van de aangesloten verenigingen in de breedste zin van het woord waarbij het onder meer gaat om je:
- Op de hoogte te kunnen houden van het reguliere overleg alsmede van de vorderingen van het overleg met de werkgever over een nieuw sociaal plan;
- Uit te nodigen om je stem uit te brengen wanneer wij een akkoord hebben afgesloten voor een sociaal plan voor de organisatie waar je werkt(ledenraadpleging);
- Uit te kunnen nodigen om deel te nemen aan een bijeenkomst in de instelling waarin de werknemersorganisaties het sociaal plan toelichten;
- Te raadplegen over een akkoord voor een bepaalde arbeidsvoorwaardelijke regeling met je werkgever (zoals een overdrachtsregeling of een generatieregeling);
- Uit te kunnen nodigen om deel te nemen als FBZ en/of de andere werknemersorganisaties in je instelling een informatiebijeenkomst organiseren met betrekking tot de cao;
- Te benaderen wanneer er verkiezingen voor de ondernemingsraad zijn in de organisatie waarin je werkt;
- Te benaderen met specifieke vragen of enquêtes, slechts als die ten doel hebben om ondersteuning te geven aan collectieve belangenbehartiging zoals beschreven in het eerste hoofdstuk;
- Te informeren over ontwikkelingen in je sector of organisatie in de breedste zin van het woord, zolang het betrekking heeft op het behartigen van collectieve belangen.
- Voor historische, archief- en statistische doeleinden.
- Het verlenen van diensten aan de leden van aangesloten vereniging, indien FBZ met deze aangesloten vereniging daarover aanvullende afspraken heeft gemaakt.
Je hebt het recht om persoonsgegevens uit ons bestand te laten verwijderen (zie paragraaf 8). Vanaf dan kunnen wij je niet meer informeren over de ontwikkelingen in je sector of bij je instelling op het gebied van collectieve arbeidsvoorwaarden, over OR-verkiezingen en sociaal plannen. Je kunt op dat moment ook niet langer langs die weg invloed uitoefenen op het sociaal plan. Je ontvangt niet langer een uitnodiging voor bijeenkomsten over de cao. Wij kunnen je niet meer uitnodigen om je kandidaat te stellen bij een OR-verkiezing in je instelling.
Wat zijn de grondslagen voor de verwerking van persoonsgegevens?
Wij waarborgen dat persoonsgegevens uitsluitend op rechtmatige gronden worden verwerkt. Er kunnen meerdere van de volgende verwerkingsgrondslagen van toepassing zijn:
- De verwerking van persoonsgegevens door ons is noodzakelijk ter uitvoering van de lidmaatschapsrechten en -verplichtingen die je hebt als lid van de aangesloten vereniging.
- Wij kunnen gegevens verwerken met het oog op gerechtvaardigde belangen van FBZ en haar leden waaronder in ieder geval moet worden begrepen de verwerking van persoonsgegevens die noodzakelijk zijn met het oog op het kunnen realiseren van onze statutaire doelstellingen (zie paragraaf 1), alsmede de doelstellingen van onze leden.
- Als je bij aanmelding als lid van een aangesloten vereniging of in het (digitale) contact met FBZ toestemming hebt gegeven voor de verwerking van persoonsgegevens door de aangesloten vereniging waarvan je lid bent, en/of door FBZ.
Wij maken geen gebruik van geautomatiseerde besluitvorming die is gebaseerd op persoonsgegevens of met toepassing van profilering.
Met wie delen wij persoonsgegevens?
Wij gaan zorgvuldig om met persoonsgegevens en verstrekken deze gegevens niet aan andere partijen, tenzij je daar nadrukkelijk, expliciet van tevoren toestemming voor hebt gegeven. Persoonsgegevens worden alleen aan derden verstrekt om aan de verplichtingen tegenover de aangesloten verenigingen te kunnen voldoen (bijvoorbeeld de accountantscontrole), om ervoor te zorgen dat derden aan hun (statutaire) verplichtingen jegens de verenigingen kunnen voldoen of omdat FBZ daartoe wettelijk is gehouden.
Bewaartermijnen
Wij ontvangen minimaal tweemaal per jaar van de bij FBZ aangesloten verenigingen een actueel bestand van hun leden in loondienst die vallen onder de in paragraaf 2 genoemde cao’s en/of van leden die toegang hebben tot individuele juridische dienstverlening indien de vereniging hiervoor een aanvullende dienstverleningsovereenkomst heeft met FBZ. Indien FBZ met een aangesloten vereniging aanvullende afspraken maakt over het verlenen van diensten aan de leden van die aangesloten vereniging, kan worden afgeweken van de frequentie en reikwijdte van het actuele ledenbestand. In alle gevallen geldt, dat het nieuwe ledenbestand het oude vervangt en overschrijft. Zolang de uitwisseling aan de in paragraaf 2 genoemde uitgangspunten voldoet (in loondienst bij een werkgever onder een relevante cao of recht bestaat op individuele juridische dienstverlening), of de aanvullende afspraken tussen FBZ en de aangesloten vereniging nog actueel zijn, geeft je beroepsvereniging gegevens door. Zodra je niet meer aan de genoemde criteria voldoet zullen wij bij actualisering van het bestand deze gegevens niet meer in ons bezit hebben en verwijderen uit onze systemen.
Beveiliging van persoonsgegevens
Wij hebben passende technische en organisatorische maatregelen genomen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of een andere vorm van onrechtmatige verwerking.
Wijzigingen in ons privacybeleid
We kunnen dit privacybeleid van tijd tot tijd wijzigen. Wij informeren de bij FBZ aangesloten verenigingen hierover en plaatsen een actueel privacy statement op onze site.
Je rechten
Je hebt het recht ons te verzoeken om:
- Inzage te geven in je persoonsgegevens;
- Je persoonsgegevens te laten aanvullen, corrigeren of verwijderen (via vereniging die je gegevens aan ons heeft verstrekt);
- Je persoonsgegevens te beperken; en/of
- Je persoonsgegevens door te geven aan jou of aan een derde;
- Indien en voor zover wij je persoonsgegevens verwerken op basis van je toestemming heb je ten alle tijde het recht om deze toestemming in te trekken;
- Tot slot heb je het recht om tegen bepaalde van onze verwerkingsactiviteiten bezwaar aan te tekenen.
Deze rechten zijn niet absoluut. Wij zullen een verzoek beoordelen conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming en zo spoedig mogelijk, maar in elk geval binnen een maand na ontvangst van het verzoek, informatie verstrekken over de acties die wij hebben ondernomen naar aanleiding van het verzoek. Deze termijn kunnen wij met twee maanden verlengen in verband met de complexiteit van een verzoek of het aantal verzoeken dat wij krijgen. We houden je in dat geval op de hoogte. Je hebt op elk moment het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Contact
Indien je vragen hebt over dit privacy statement kun je contact opnemen via bureau@fbz.nl.